Wil jij aan de slag gaan met e-mailmarketing die de hoge conversies opleveren die je nodig hebt? Het uittekenen van een gedegen e-mailmarketingstrategie is zowel een kunst als een wetenschap. Om meer sales en leads te krijgen hebben we in dit artikel een aantal handige tips op een rijtje gezet. Lees dus snel verder om te starten met fantastische e-mailmarketing! 

  • Schrijf een waanzinnige onderwerpregel

Een van de geheimen van mailing verzenden zit hem in de onderwerpregel. Het is van cruciaal belang dat de onderwerpregel het verschil weet te maken en de lezer direct geïnteresseerd maakt in het openen van de e-mail. De onderwerpregel moet namelijk voldoende interesse opwekken en overtuigend bewijs leveren dat de e-mail het openen waard is. Besteed dus extra aandacht aan het verzinnen van een goede onderwerpregel die de lezer weet te boeien. 

  • Schrijf volgens de webstructuur 

Het schrijven van e-mailmarketingteksten heeft veel weg van webteksten. Het is daarom belangrijk om de gebruikelijke webregels aan te houden. Deze zijn als volgt: 

  • Volg een logische structuur (zoals de AIDA formule). 
  • Houd de alinea’s kort (niet meer dan 4 á 5 regels).
  • Probeer een hoofdgedachte per alinea te nemen.
  • Wees niet bang om opsommingstekens en onderverdelingen te gebruiken om de leesbaarheid te verhogen.
  • Gebruik psychologie in jouw e-mailmarketingstrategie

In veel gevallen zijn onze hersenen erop ingesteld om op voorspelbare manieren te reageren op bepaalde soorten input. Er zijn diverse factoren die lezers kunnen aanzetten tot lezen en klikken, zoals: 

  • Kleurschema’s: verschillende kleurassociaties kunnen verschillende reacties uitlokken. 
  • Fear of Missing Out (FOMO): mensen zijn bang om iets te verliezen. Gebruik daarom schaarste, zoals tijdgebonden kortingen, om meer urgentie in jouw e-mail te creëren. Dit wekt namelijk nieuwsgierigheid op. 
  • Consistente herhalende boodschappen: vergemakkelijken en helpen associaties te trekken tussen de boodschappen van jouw merk.
  • Zorg voor relevantie 

Het is belangrijk om bij e-mailmarketing ervoor te zorgen dat er gebruik wordt gemaakt van gerichte marketing. Hierbij is het van belang om de doelgroep te segmenteren en verschillende e-mails met verschillende doeleinden uit te zenden. Door generieke marketing te vermijden, personaliseer je het bericht op de specifieke behoeften van iedere klantsegment. 

  • Doe aan storytelling 

Mensen vinden het prettig om een goed verhaal aan te horen. Het horen van een interessant verhaal weet onze aandacht te trekken, waardoor we meer zullen onthouden en vaak op een emotionele manier worden aangesproken. Zorg er daarom voor dat het verhaal van jouw merk een krachtig instrument is en beschikt over overtuigingskracht. Gebruik bijvoorbeeld de namen van echte mensen om jouw e-mails te vertellen. Door je bedrijf een stem te geven, zorg je voor een verteller die je klanten door ervaringen met je merk kennis laat maken.